נישואים אזרחיים

כיום, בישראל טרם ניתן לערוך נישואים אזרחיים ולחלופין ניתן לבוא בברית נישואים אך ורק על פי דין דתי. העובדה זאת נכונה עבור שלושת הדתות בין אם מדובר ביהודי, נוצרי או מוסלמי. כתוצאה מכך זוגות מעורבים, זוגות חד מיניים, זוגות חסרי דת או זוגות אשר נישואיהם מוחרגים מבחינה דתית כגון : כהן וגרושה, ממזרים, כהן וגיורת אינם יכולים להתחתן בישראל. על כן מרבית הזוגות מוצאים פתרונות מחוץ לגבולות ישראל כמו למשל בקפריסין, צ'כיה, פרגוואי או אל סלוודור.

 על אף שהחוק הישראלי אינו מכיר בנישואים אזרחיים שנערכו בשטח ישראל, החוק ונהלי משרד הפנים מכירים בנישואים שנערכו בחו"ל ואף דורשים כי יש לרשום נישואים אלה בהצגת תעודה ציבורית המעידה עליהם. כמובן על התעודה ציבורית להיות מאומתת כדין לפני הצגתה ברשויות בארץ. מכאן נובע וכפי שהוסבר עד כה זוגות אשר לא רוצים או אינם יכולים לבוא בברית נישואים בישראלים אך מעוניינים למסד את המערכת היחסים ביניהם חייבים לעשות זאת מחוץ לגבולותיה של מדינת ישראל. מכאן נשאלת השאלה מה ניתן לעשות במידה ואחד מבני הזוג לא יכול לצאת את גבולות מדינת ישראל? כך למשל כאשר מוטל צוו עיכוב יציאה מן הארץ על אחד מבני הזוג או לחילופין כאשר אשרת שהייה בישראל אינה מאפשרת יציאה וכניסה מחודשת לגבולות המדינה.

בקצרה נאמר כי במצבים מיוחדים הנ"ל עומדת בפני הזוג אפשרות לעריכת נישואים במעמד צד אחד או אף ללא נוכחות הצדדים כלל ולאחר מכן עומדת אף האפשרות לרישומם. להרחבה בנושא אנא ראה מאמר נישואים אזרחיים ללא נוכחות בן/בת זוג.

כאן ראוי לציין כי זוגות אשר לא מסדו את מערכת היחסים שלהם לא במדינת ישראל ולא מחוצה ומקיימים משק בית משותף, ועונים להגדרה של ידועים בציבור. מדובר בהגדרה רחבה, אשר אין לה קריטריונים ברורים בחוק אלה רשימה לא סגורה של פרמטרים אשר בכללותם נוצרו מהפסיקה ומצבעים על זוג פלוני כידועים בציבור כך למשל: חיים משותפים (אך לא בהכרח), חשבון משותף (אך לא בהכרח) עריכת קניות משותפות (אך לא בהכרח) בחינה באשר לכוונת הצדדים לבוא בממשק קשר זוגי משותף וכד. המוסד המשפטי של ידועים בציבור התפתח בישראל, בגלל בעיות של זוגות רבים לבוא בברית הנישואין כפי שצוין לעיל. יתר על כן, לא ניתן להירשם כידועים בציבור. חרף זאת, זוגות ידועים בציבור זכאים לזכויות רבות השמורות לזוגות נשואים. ישראלים החיים כידועים בציבור עם בני זוג זרים אף יכולים לפעול להסדרת מעמד חוקי בישראל עבור בני זוגם.

במעמד זה אציין כי היות ועל מנת לקבל מעמד של ידועים בציבור אין החוק דורש רישום וגם לא ניתן לעשות זאת אלה ששאלת המעמד הינה בבחינת רשימת הפרמטרים כפי שמנינו בפסקה קודמת, יש מצבים אף הפוכים, שבהם אחד מבני הזוג חפץ בהגדרת מערכת יחסים כידועים בציבור על מנת לזכות בשלל זכויות מתוקף החוק והצד השני לוו דווקא מומלץ לערוך הסכם ממון. על קצה חוט נסביר כי מטרתו של הסכם ממון (או הסכם חיים משותפים) בין ידועים בציבור היא להסדיר את מערכת היחסים בין בני זוג המחליטים לחיות יחד במערכת יחסים של חיים משותפים.

הסכם זוגיות יכול להיערך  כאשר בני זוג המקיימים משק בית משותף, וחיים תחת קורת גג אחת, בין  בני זוג אשר אינם מתגוררים יחדיו, ובין אם מדובר בהורות משותפת אשר ההורים לא מקיימים מערכת זוגית, הסכם זה מתייחס לסוגיות שונות העולות ממערכת היחסים, ובעצם כל נושא אותו ירצו בני הזוג להסדיר, ובעיקר תרחישים עתידיים היכולים להוות מחלוקת, והתווית הדרך המוסכמת בין בני הזוג לפתרון יעיל שלהם.

הסכמים אלה הופכים להיות מקובלים מאוד במדינת ישראל, ואין תפקידם מתבסס רק על ההיבט הממוני, אלא קביעת כללים והבנות הקשורים למערכת היחסים של בני הזוג, במקרה של פרידה, מוות או גירושין.

הסכמים אלה מתאימים לכל התבניות המשפחתיות , המוכרות והנפוצות יותר כגון: נישואין,  "המשפחות החדשות" ,ידועים בציבור, זוגות אשר חיים בבתים נפרדים, משפחות המגדלות יחדיו ילדים אך אינם בני זוג, וזוגות חד מיניים אשר אינם יכולים להינשא במדינת ישראל .

רבים הזוגות אשר נוטים לחשוב כי כאשר נשאו זה לזו בנישואים אזרחיים, פוטרים עצמם מהליך  מול ממסד דתי כאשר מגיעה השאלה לעניין התרת נישואים. ברצוני להבהיר כי זוגות אשר בחרו להתחתן בנישואים אזרחיים למרות שעל פי ההלכה יכלו להינשא כדת וכדין חייבים להתגרש על פי טקס דתי המתנהל מול רבנות ובאשר לזוגות אשר התחתנו בנישואים אזרחיים כי זהו מוצאם האחרון יתירו את נישואיהם בטקס התרת נישואים בבית משפט לענייני משפחה. 

לסיכום:

סוגיות רבות עולות באשר לנישואים אזרחיים בין היתר תוקפם, רישומם, התרתם ואף זכויות נלוות עליהם שרצוי להסדיר כבר בראשיתם על ידי עריכת הסכם ממון. היות ומדובר בדיני משפחה ודיני מעמד אישי אשר כרוכים בסוגיות משפטיות רחבות וסבוכות מומלץ להיוועץ בעורך דין המתמחה בתחום.       

לשיחה עם צוות משרדינו ולבחינת מצבכם, השאירו פרטים

אנחנו כאן כדי לעזור

2021 Rotem Fargon & CO. All rights reserved ©

×

שיחת ווטסאפ

דילוג לתוכן