נישואי קפריסין

כידוע, כיום, המצב המשפטי בישראל אינו מאפשר כלל לבוא בברית אזרחיים בשטחי המדינה  ונישאים בישראל מתאפשרים רק על פי דין הדתי משמע בני זוג בני אותה דת  ועל פי  דין דתי, כך למשל, יהודים יכולים להתחתן רק עם יהודים וכאמור רק על פי ההלכה היהודית, בדומה לכך כל שאר העדות הנוצרים והמוסלמים. נובע מכך, כי זוגות מעורבים או זוגות אשר אינם מעוניינים לבוא בברית הנישואים על פי דין הדתי או זוגות חסרי דת או זוגות חד מיניים, מוצאים עצמם במבוא סתום ללא כל אפשרות להינשא נישואים אזרחיים בגבולות מדינת ישראל.

מדינת קפריסין מהווה יעד פופולארי ופתרון אטרקטיבי לכל אותם הזוגות המוצאים עצמם ללא כל אפשרות להינשא במדינת ישראל וזאת בעיקר בגלל שאינה דורשת המצאת אישור ממדינת מוצא על היעדר התנגדות של מדינת ישראל לברית הנשואים בין בני הזוג כאשר אישור זה נדרש במדינות רבות אשר עורכות טקס נישואים אזרחיים וכשאחד מבני הזוג הינו ישראלי. בגלל סיבות רבות ובעיקר פוליטיות ודתיות ישראל אינה מרבה לתת אישור דנן.  כמו כן סיבות נוספות, אשר הפכו את קפריסין ליד מבוקש לנישואים אזרחיים ובין היתר מחירים זולים, קרבה גאוגרפית לישראל ופרוצדורה פשוטה יחסית הנדרשת לצורך כך. כאמור בתום התהליך יהיה ניתן להגיש את תעודת הנישאים במשרד הפנים על מנת לתת להם תוקף משפטי.

אז מה נדרש לצורך נישואים אזרחיים בקפריסין?

  • דרכון תקף למשך חצי שנה לפחות
  • אישור על רווקות ממדינת המוצא אשר מונפק במשרד הפנים. 
  • תעודת לידה
  • בני זוג גרושים או אלמנים נדרשים להמציא תעודה בדבר גירושין או תעודת פטירה.

בנוסף כלל המסמכים צריכים להיות מתורגמים על ידי נוטריון ומאומתים באמצעות חותמת אפוסטיל.

על מנת לסבר את האוזן לעניין חותמת האפוסטיל להלן הסבר קצר.

"אפוסטיל" – תעודה המיועדת למדינות החברות באמנת האג מיום 05.10.1961 לביטול אימות מסמכי חוץ ציבוריים. ישראל חברה באמנה, ולפיכך בתי המשפט מאמתים אישורים נוטריונים המיועדים למדינה החברה באמנה בתעודת "אפוסטיל".

אימות המסמכים ציבוריים נדרש לצורך הכרה בתוקפם המשפטי במדינה אחרת מזו שבה הונפקו.

במסגרת תהליך האימות של המסמכים ציבוריים נדרש אימות נוטריוני. אישור אימות נוטריוני טעון אישור נוסף לצורך קבלת תוקף משפטי של מסמך ציבורי שהונפקו בישראל ומוצג במדינה זרה. אימות זה הוא בסמכות מזכירות בתי משפט השלום.

מזל טוב אתם נשואים, אז מה הלאה?

נקודה נוספת שראוי להעמיק בה, היא חזרה לישראל , במעמד של זוג נשוי והחשש מסירוב כניסה לישראל עבור בן הזוג הזר. נבהיר כי נישואים עם אזרח ישראלי בקפריסין אינם מהווים כשלעצם זכאות לכניסה חופשית למדינת ישראל עבור בן זוג הזר ועל כן כניסתו נתונה לשיקול דעתו של נציג רשות ההגירה בגבול ופעמים רבות עצם הגדרת בני זוג כנשואים מצריכה הליכים בירוקרטיים נוספים כפי שנפרט בהמשך. 

במקרים בהם שני בני הזוג הינם ישראלים ובעלי מעמד מוסדר בארץ הרי שאין כל בעיה והם זכאים לשוב ארצה ללא כל סייג. הבעיה נוצרת כאשר רק אחד מבני הזוג ישראלי והשנייה ללא מעמד מוסדר בישראל ולפיכך יש חשש כי כניסתו של הבן זוג הזר לישראל תסורב בעת חזרתם לישראל.

ככלל, בני זוג זרים אשר מעמדם בארץ טרם הוסדר או שמא הם בהליכי הסדרת מעמד בישראל, מחויבים להסדיר כניסתם ויצאתם ממדינת ישראל בטרם יעשו זאת על מנת למנוע עיכובים מיותרים או חלילה סירוב כניסה אשר עלול להווה מכשול עבור בני הזוג בכל התהליך. ישנם מספר דרכים המהווים פתרון לבעיה.

הראשון הוא הנפקת אשרת חוזר המכונה גם "אינטר ויזה" בטרם יצאה את הארץ עבור בן זוג הזר, כאמור אשרת חוזר הינה חד פעמית ויש להנפיקה כל פעם כאשר יוצאים את ישראל. הפתרון השני והפרקטי יותר הינו הנפקת "מולטי ויזה" אשר נותנת מענה עבור בן זוג הזר למשך שנה ומאפשרת יציאה מישראל וכניסה חזרה אליה לכל אותה העת בה הוויזה בתוקף.  בקשה כאמור הן עבור אשרת כניסה "אינטר ויזה" החד פעמית והן עבור אשרת כניסה "מולטי ויזה" כפי שנאצר לעיל יש להגיש בטרם יציאה את ישראל לקפריסין. בקשה זו יש להגיש במשרד הפנים . הרשות בעלת הסמכות לעניין ההחלטה הנוגעת להנפקת האשרה על כן מומלץ להיוועץ בטרם הגשת הבקשה למשרד הפנים עם עורך דין בעל ידע וניסיון בתחום ההגירה והסדרת מעמד בישראל.

לסיכום:

כפי שהוסבר על קצה החוט במאמר , נישאים אזרחיים בקפריסין מהווים פתרון יעיל ומהיר לזוגות אשר נתקלים ללא אפשרות למסד את יחסיהם בישראל. עם זאת לנוכח הליכים בירוקרטיים לא מעטים הן מול רשויות בישראל והן מול רשויות בקפריסין המצריכים בקיאות בנהלי רשויות וניסיון בעבודה מולן, רצוי ואף מומלץ להיות מלווים באיש מקצוע. 

לשיחה עם צוות משרדינו ולבחינת מצבכם, השאירו פרטים

אנחנו כאן כדי לעזור

2021 Rotem Fargon & CO. All rights reserved ©

×

שיחת ווטסאפ

דילוג לתוכן